Mindfulness op het werk

Uit onderzoek naar de effecten van mindfulnesstraining blijkt dat het positieve effecten heeft op stress, mentale vaardigheden, productiviteit en onderlinge verhoudingen op het werk.
Het blijkt dat medewerkers na een mindfulnesstraining:

  • minder last hebben van stress en negatieve gedachten;
  • sneller signaleren wat er speelt en het aanpakken;
  • contacten met collega’s positiever ervaren en makkelijker communiceren;
  • beter omgaan met conflicten;
  • zelfbewuster en vitaler zijn;
  • meer focus hebben, creatiever zijn en beter presteren

Het ontwikkelen van een andere houding

Mindfulness is geen trucje dat je in een paar uur kunt leren. Het is een vaardigheid, een houding: hoe ga je om met stress, werkdruk, aandacht, focus, communicatie en creativiteit in je werk. Dit kun je leren in de 8 weekse Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) cursus opgezet door Jon Kabat-Zinn. Ik raad je ten zeerste aan deze cursus te volgen omdat je er niet alleen veel aan hebt in je werk maar ook in je dagelijks leven. Mocht je om welke reden dan ook nog niet kunnen starten met een cursus Mindfulness, pas dan de 5 Mindfulness oefeningen (hieronder genoemd) toe op het werk toe en merk wat het voor jou kan betekenen!

Vijf  Mindfulness oefeningen die je tijdens je werk kunt doen

1. Sta af en toe stil bij je ademhaling

Je ademhaling is onderdeel van je autonome zenuwstelsel wat de ‘rem’ en het ‘gaspedaal’ van je lichaam regelt. Als we een drukke dag op het werk hebben, is het gaspedaal vaak constant en volledig ingedrukt. Hierdoor kunnen we stress ervaren.

Door af en toe even in te checken bij je ademhaling en een aantal diepe ademhalingen te nemen kun je je lichaam en geest ontspannen. Het helpt je om een stapje terug te doen en de situatie weer met een nieuwe blik te bekijken. Het kalmeert je zenuwstelsel waardoor je weer beter kunt focussen. Het is een van de beste en meest eenvoudige mindfulness oefeningen die je op je werk kunt doen. En collega’s zien alleen maar dat je super gefocust bent.

2. Sta op en kijk naar buiten

We zitten vaak urenlang achter elkaar voor een beeldscherm. We bewegen weinig en slaan soms de pauze over. Als je dit lang achter elkaar doet, vermindert je productiviteit en je focus. Staan of lopen stimuleert je doorbloeding en helpt je om je focus even te verleggen.
Sta regelmatig op, bijvoorbeeld elke 30 minuten en bij voorkeur zet je een raam open voor frisse lucht. Breng je doorbloeding weer even op gang, denk bewust even niet aan je to-do list. Rek je een paar keer uit om je nek en schouders te ontspannen. En ga daarna weer rustig aan het werk.

3. Ga een rondje lopen tijdens je lunch

Frisse buitenlucht doet je goed, helpt te ontspannen en je mind weer helder te krijgen. Blijf dus tijdens de lunch niet binnen zitten, maar ga een rondje lopen. Bij voorkeur door de natuur of een park als het kan.

Even naar buiten gaan, de benen strekken en een verandering van de omgeving zal je nieuwe inspiratie en energie geven.

4. Focus op één activiteit

Wanneer we druk zijn, willen we vaak meerdere dingen tegelijk doen. Het gevolg is vaak dat we veel minder productief zijn, dingen niet afmaken, in de stress raken en fouten maken.
Je brein kan zich maar op een ding tegelijk focussen. Probeer het maar eens. Als je meerdere dingen tegelijk doet, gaat dit ten koste van de kwaliteit. Je bent minder gefocust.
Mindful werken betekent één ding tegelijk te doen. Zo werk je geconcentreerd aan een bepaalde taak en geef je die volledige aandacht. Je bent hierdoor veel productiever en de kwaliteit die je aflevert is vaak veel hoger.

5. Schakel over van je werk naar je gezin

Ook als je een drukke dag hebt gehad en het is niet goed gelukt om Mindfulness oefeningen op het werk te doen, probeer dan tijdens de rit naar huis om aandacht te geven aan wat omhoog komt aan gedachtes en gevoelens. Zo kun je de dag verwerken en wanneer je thuis bent volledig op je gezin focussen. Als je met je aandacht naar de ademhaling gaat, deze opmerkt en er een tijdje bij blijft, zul je kalm worden en een heldere mind krijgen.

Zelf aan de slag met Mindfulness?

Wil je tools hebben die je kunnen helpen om mindful te zijn gedurende dag en op het werk? Meer rust en helderheid ervaren waardoor je productiever bent? Neem dan deel aan een 8 weekse Mindfulness cursus bij Livingroomyoga.

Voor meer informatie, kijk op http://www.livingroomyoga.nl/mindfulness/

Recensies
Ronnie Singh: “I did a few sessions with Josien. They were absolutely invigorating. Not only is Josien a great yoga teacher, but also a great motivator. I will certainly recommend her if you are looking to learn or just to do yoga. I wish her all the best”.
Michiel Reijven: "Ik volg nu sinds enkele jaren yogales bij Livingroom Yoga en voel me er erg goed bij. Dankzij het  enthousiasme van Josien en de goede begeleiding voel me na elke les zo voldaan. De drukte van de dag ligt  achter mij en vol positieve energie kan ik het ritme van de dag weer aan. Dankje Josien!" 
Judith de Lange: "Ruim een half jaar volg ik nu yogalessen bij Josien. Yoga zie ik als een moment voor mezelf waarbij ik even alles los kan laten. Ik zit vaak zo in mijn hoofd (druk, denken, plannen) dat ik het erg prettig vind om dat bij de yogales helemaal los te kunnen laten. Josien straalt rust uit, heeft een relaxte houding en een prettige stem om naar te luisteren. De ademhalingsoefeningen van het begin van de les of de bodyscan aan het eind pas ik ook zelf nog wel eens toe, bijv. als ik in bed lig te malen en ...
Marieke Kokxhoorn: “De afgelopen jaren heb ik bij verschillende yogascholen les gehad, en het was een verademing om bij Josien in haar huiskamer te belanden. In tegenstelling tot eerdere ervaringen weet Josien al het ‘westerse streven’ uit de les te halen. Ze stelt zich zacht op en heeft geeft uitgebreid aandacht aan ieder individu. Ze geeft haar lessen op een inspirerende, maar ook nuchtere en gedegen manier. Josien weet een fijne, rustige sfeer te creëren. Het is duidelijk dat haar uitgebreide opleiding niet voor niets is geweest! Ik vind het elke week weer een cadeautje om bij haar een les ...
Inge: “Vor ein paar Mon. habe ich mich entschlossen Yoga zu machen, ich hatte so viel davon gehört. Da ich ein paar Probleme mit meinem Körper habe (wer nicht), Rücken, Hüfte, Knie. Aber es ist nicht nur für Probleme, sondern auch ganz einfach fur den allgemeine Zustand nötig, also gut für alles, Körper, und Seele. Es ist spannend, entspannend, berugend und gesellig! Und fantastisch gemacht”
Lola: “Josien nos ha dado una primera clase para introducirnos en el yoga y la meditación. Con sencillas explicaciones y siguiendo sus demostraciones, hemos conseguido descansar la mente y hacer suaves ejercicios (aunque al día siguiente tuve agujetas!). Al final me he sentido mejor tanto física como mentalmente”.