Waarom met yoga beginnen?

Yoga en Mindfulness zijn “in”. Je hoort veel mensen erover praten, bij sportscholen bieden ze yogalessen aan, psychologen passen mindfulness en ademhalingstechnieken toe en zelfs in de grote multinationals worden yogalessen en mindfulness trainingen gegeven. Maar waarom zou jij met yoga beginnen? Hieronder vind je 10 redenen wat yoga je kan brengen; maar eigenlijk is het allerbelangrijkste dat het LEUK is!

10 redenen om met yoga te starten

1. Yoga verlicht pijn en blessures

De meeste mensen komen voor het eerst naar yoga vanwege een blessure, pijn in de rug, knieën, of gewrichten of om stress te verlichten. Yoga maakt gebruik van gecontroleerde bewegingen en ademhalingen om het lichaam te openen. Aandacht en de houding van het lichaam vormen een belangrijk onderdeel van de yogales. Deze aandachtige manier van bewegen verkleint het risico op blessures. Door regelmatig yoga te doen, zul je tegen je eigen grenzen aanlopen, zowel fysiek als mentaal. Dit kan je helpen bij huidige blessures of juist bij het voorkomen van blessures in de toekomst.

Mocht jouw blessure juist een drempel zijn om mee te doen met een yogales, geen zorgen, bij yoga worden aanpassingen gegeven zodat iedereen de houding kan doen op zijn of haar manier.

De grote variatie aan houdingen die je tijdens de yogales doet helpen om de bloedcirculatie te verbeteren. Houdingen waarbij de benen in de lucht zijn helpen bijvoorbeeld om de bloedstroom in de benen te verbeteren. Erg fijn als je last hebt van zware en vermoeide benen en opgezwollen voeten.

Gedraaide houdingen, geven de organen in je lichaam een lichte massage wat de bloedcirculatie in de organen stimuleert.

Als je regelmatig een les bijwoont, zul je merken dat je anders omgaat met pijn en blessures en klachten kunnen verminderen.

2. Yoga voor een sterk, fit en flexibel lichaam

Veel mensen zeggen dat ze niet lening genoeg zijn voor yoga. Maar eigenlijk is dat hetzelfde als zeggen “hardlopen is niks voor mij, want ik heb geen conditie”, want alles heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen. Yoga houdingen maken je lichaam sterker en flexibeler – en je gaat bewust om met jouw grenzen. Zelfs je botten kunnen sterker worden waardoor de kans op bijvoorbeeld osteoporose kan verlagen. Je zult een bewustzijn in het lichaam ontwikkelen waardoor je spieren of bepaalde plaatsen in je lichaam voelt, waarvan je niet eerder bewust van was. Zeker als je veel achter de computer werkt, kun je last krijgen van je schouders, nek en rug. Door met verschillende houdingen en de ademhaling te werken krijg je meer ruimte, flexibiliteit en kun je een portie stress loslaten. Ook je lichaamshouding verbetert in het dagelijks leven. Een sterk en flexibel lichaam is belangrijk om het beste uit jezelf te halen.

3. Jij bent je eigen coach!

Wat je tegenkomt op de yogamat, zul je ook tegenkomen in het dagelijks leven. Het verschil is dat tijdens het beoefenen van yoga je de ruimte neemt om gewaar te zijn van wat er is, en je bewust wordt van patronen, gedachtes die je misschien voorheen wel belemmerden en waar je niet bewust van was. Acceptatie, vriendelijkheid voor jezelf, focussen op jezelf (het maakt niet uit wat je buurman of buurvrouw doet), zijn allemaal aspecten die aan bod komen tijdens de les. Je leert bij yoga hoe je jezelf uitdaagt zonder competitief te zijn. Kortom jij bent je eigen coach waarbij de yogadocent(e) je begeleidt.

4. Yoga helpt je voeding, slaap en gezondheid te verbeteren

Vaak als je gezonder wilt leven ga je sporten, beter eten, yoga en mediteren. Maar door zoveel tegelijk te doen, heb je een gebrek aan focus waardoor je vaak terugvalt in oude gewoontes. Wie herkent dit niet? Yoga helpt je een basis te leggen voor andere gezonde gewoontes doordat je bewuster leeft. Als je eenmaal de fysieke voordelen van je yogalessen begint te voelen, merk je dat je voeding, slaappatroon en houding zich ook op natuurlijke wijze aanpassen.

Misschien merk je dat het lastig is om de “uit-knop” te vinden in je drukke leven. Drukke dagen zorgen ervoor dat je gedachten in bed door blijven gaan. Hierdoor kom je moeilijker in slaap en de slaap is van mindere kwaliteit. Door regelmatig yoga te beoefenen, kan de nachtrust verbeteren. Ook zijn er bepaalde houdingen in de yoga die gericht zijn om makkelijker in slaap te vallen. Zo kun je bijvoorbeeld met de benen omhoog tegen de muur gaan liggen en merken hoe je lichaam langzaam rustig wordt en vervolgens kruip je je bed in en heb je een heerlijke nachtrust.

Tijdens de yogales ben je gefocust op de houding en ademhaling, waardoor er geen ruimte meer is voor gedachtes over werk, plannen, analyseren of andere zaken. Je bent volledig in het hier en nu, en dat brengt rust in het hoofd. Na de les voel je je ontspannen. De combinatie van een goed voelend lichaam en mind is hét recept voor gezondere manier van leven.

5. Yoga verhoogt je veerkracht

Het doet er niet toe hoe vaak je valt. Wat belangrijk is, is hoe je weer opstaat. Yoga verhoogt je bewustzijn. Door dit bewustzijn leer je wat behulpzame gedachtes en patronen in je leven zijn en deze kun je stimuleren. Hierdoor verhoogt je zelfwaardering. Dit kan je in veel gevallen helpen om sterker te komen uit moeilijke situaties. In plaats van je uit het veld te laten slaan, weet je dat je een bepaalde kracht, rust en veerkracht hebt om hier weer sterker uit te komen. Dit leer je op de mat en tijdens meditaties wanneer je met aandacht en liefdevolle vriendelijkheid laat zijn wat je ervaart.

6. Yoga verbetert je prestaties en vermindert stress

Of het nou op de werkvloer, in de sportschool, met vrienden of tijdens familiebijeenkomsten is, uitdagingen zijn er overal. Yoga traint je om rustig en gegrond te blijven, juist tijdens momenten van stress. Door regelmatig yoga te beoefenen, kun je deze oefeningen ook steeds vaker tijdens het dagelijks leven toepassen. Ook op de moeilijke momenten. Prestaties zullen verbeteren doordat je je focust op die dingen die ertoe doen. Je houdt je minder bezig met wat anderen vinden en dingen die je energie kosten. Je leert wat belangrijk is voor jou en maakt beslissingen die daar ondersteunend in zijn.

7. Houd je lijf en geest jong door yoga

Ergens tussen alle fysieke, mentale en gezondheidsvoordelen die yoga met zich meebrengt, zul je je ook jonger en beter voelen. Dit gebeurt als je met regelmaat en toewijding yoga blijft beoefenen. Gun en geef jezelf de tijd, want iedereen heeft tijd nodig om zichzelf te ontwikkelen. Yoga gemeenschappen bestaan uit jongeren en ouderen, die zichzelf willen ontwikkelen en nog meer uit het leven willen halen. Als je jezelf omringt met mensen die openstaan voor het openstellen van lichaam en geest, sta je zelf ook open voor nieuwe dingen.

8. Yoga helpt om oud zeer te verwerken

Wanneer er iets heftigs in ons leven gebeurd is, stoppen we dit het liefst zo snel mogelijk weg. We verwerken het niet echt, waardoor het onbewust op de achtergrond aan ons blijft knagen. Dit kan leiden tot verschillende klachten. Denk aan bepaalde spanningen in het lichaam, emotionele blokkades, minder energie en het minder goed functioneren van het lichaam. Omdat je lichaam en mind met elkaar verbonden zijn kun je zowel mentaal of lichamelijk hinder ondervinden. Doordat yoga zowel op het lichaam als de mind werkt kan het helpen om oud zeer te verwerken. Je leert bewuster te zijn van wat zich aandient en leert om de ruimte te nemen om het er te laten zijn (emoties, fysieke of mentale sensaties). Het grote verschil is dat je niet in het verhaal duikt, maar naar de signalen die je lichaam en mind geven luistert. Met zorgvolle aandacht kun je zo verwerken wat je al veel te lang had weggeduwd.

9. Yoga helpt om te ontspannen

In yoga, meditatie en mindfulness zijn er veel ontspanningsoefeningen. Deze oefeningen helpen je onder andere om minder stress te ervaren en anders om te gaan met stress. Je leert om te schakelen tussen inspanning en ontspanning. Dit doe je bijvoorbeeld door een yogahouding wat langer aan te houden, en daarna je volledig over te geven aan diepe ontspanning. Een direct gevolg is dat je minder in je hoofd zit, minder piekert waardoor je meer ruimte kunt ervaren in je hoofd en in je lichaam. Je zult je energieker voelen en meer energie hebben voor waardevolle dingen.

10. Yoga verbetert je spijsvertering

Yoga bevordert de spijsvertering op verschillende manieren. In yogahoudingen zoals “twists” of ook wel gedraaide houdingen genoemd, worden de organen gestimuleerd en functioneren ze beter. Maar ook het zenuwstelsel speelt een grote rol. Wanneer je stress ervaart, is je lichaam in “survival-modus”. Wanneer dit het geval is, geeft je lichaam minder aandacht aan processen zoals de spijsvertering, herstel en een gevoel van geluk ervaren. Waarom zou je lichaam zich hier mee bezig houden als het denkt dat er een levensbedreigende situatie is? Door yoga kun je meer rust ervaren, beter in balans komen en je zenuwstelsel laten weten dat er niets is om je druk over te maken. Hierdoor kan je lichaam weer overschakelen naar de ontspanningsmodus. In deze modus heeft het lichaam weer voldoende ruimte om op de spijsvertering te letten.

Door bewuster te leven, meer met aandacht, gaan ook je eetgewoontes veranderen. Voorheen at je misschien voor de televisie met je bord op schoot of misschien zelfs wel bellend met een van je vrienden. Als je nu met aandacht zou eten en na het eten even de rust en ruimte neemt zodat de spijsvertering in alle rust zijn werk kan doen, zal dit een enorm verschil maken in de spijsvertering en hoe jij je voelt.

Hierboven zijn 10 redenen genoemd waarom jij vandaag nog met yoga zou moeten beginnen. Probeer eens een proefles en eventuele vooroordelen worden misschien wel weggenomen. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren voor sporten en zo is het ook met yoga. Van belang is dat je een klik hebt met de yogadocent(e) en dat je de juiste yogastijl beoefent. Binnenkort verschijnt er een blog over “welke yogastijl past bij jou”. Livingroomyoga.nl wordt gegeven door Josien Suntjens. Ze heeft een enorme passie in het geven van yogales en mindfulness trainingen, met name omdat ze zelf heeft ervaren wat yoga voor je kan betekenen. De 10 redenen die hierboven genoemd zijn, zijn dan ook allemaal zeer herkenbaar voor haar. Wil je meedoen met een yogales of heb je vragen, kijk dan op www.livingroomyoga.nl of neem contact op.

Recensies

Safirah van der Meer: "Afgelopen 3 jaar met heel veel plezier yoga beoefend bij Josien! Met haar kennis, passie en geduld kan zij iedereen yoga op een prettige manier laten ervaren."

Ronnie Singh: “I did a few sessions with Josien. They were absolutely invigorating. Not only is Josien a great yoga teacher, but also a great motivator. I will certainly recommend her if you are looking to learn or just to do yoga. I wish her all the best”.
Michiel Reijven: "Ik volg nu sinds enkele jaren yogales bij Livingroom Yoga en voel me er erg goed bij. Dankzij het  enthousiasme van Josien en de goede begeleiding voel me na elke les zo voldaan. De drukte van de dag ligt  achter mij en vol positieve energie kan ik het ritme van de dag weer aan. Dankje Josien!" 
Judith de Lange: "Ruim een half jaar volg ik nu yogalessen bij Josien. Yoga zie ik als een moment voor mezelf waarbij ik even alles los kan laten. Ik zit vaak zo in mijn hoofd (druk, denken, plannen) dat ik het erg prettig vind om dat bij de yogales helemaal los te kunnen laten. Josien straalt rust uit, heeft een relaxte houding en een prettige stem om naar te luisteren. De ademhalingsoefeningen van het begin van de les of de bodyscan aan het eind pas ik ook zelf nog wel eens toe, bijv. als ik in bed lig te malen en ...
Marieke Kokxhoorn: “De afgelopen jaren heb ik bij verschillende yogascholen les gehad, en het was een verademing om bij Josien in haar huiskamer te belanden. In tegenstelling tot eerdere ervaringen weet Josien al het ‘westerse streven’ uit de les te halen. Ze stelt zich zacht op en heeft geeft uitgebreid aandacht aan ieder individu. Ze geeft haar lessen op een inspirerende, maar ook nuchtere en gedegen manier. Josien weet een fijne, rustige sfeer te creëren. Het is duidelijk dat haar uitgebreide opleiding niet voor niets is geweest! Ik vind het elke week weer een cadeautje om bij haar een les ...
Inge: “Vor ein paar Mon. habe ich mich entschlossen Yoga zu machen, ich hatte so viel davon gehört. Da ich ein paar Probleme mit meinem Körper habe (wer nicht), Rücken, Hüfte, Knie. Aber es ist nicht nur für Probleme, sondern auch ganz einfach fur den allgemeine Zustand nötig, also gut für alles, Körper, und Seele. Es ist spannend, entspannend, berugend und gesellig! Und fantastisch gemacht”
Lola: “Josien nos ha dado una primera clase para introducirnos en el yoga y la meditación. Con sencillas explicaciones y siguiendo sus demostraciones, hemos conseguido descansar la mente y hacer suaves ejercicios (aunque al día siguiente tuve agujetas!). Al final me he sentido mejor tanto física como mentalmente”.