De voordelen van Yoga

Waarom kiezen voor yoga?

De voordelen van yoga zijn eindeloos. Je kunt aan yoga beginnen om soepeler, flexibeler en sterker te worden. Maar je zult ook ontdekken dat je dieper gaat slapen. En een betere concentratie op je werk. Yoga is geschikt voor alle mensen, ongeacht leeftijd, geslacht of conditie. Zodra je regelmatig yoga begint te beoefenen, zul je waarschijnlijk veel van de onderstaande veranderingen merken.

Voordelen van yoga

  • Stress vermindering: Yoga beperkt de fysieke invloed van stress op het lichaam. Dankzij de ontspannende werking van yoga zal er zich een daling van het stresshormoon cortisol plaatsvinden. Bijkomende voordelen zijn een verlaging van de bloeddruk, een verbeterde spijsvertering en een verhoogde immuniteit. Verder kan yoga symptomen van angst, depressie, vermoeidheid, astma en slapeloosheid verzachten.
  • Pijnverlichting: Studies hebben aangetoond dat het beoefenen van yoga houdingen en mindfulness pijn kan verzachten. Ook kan het positief effect hebben bij een hoge bloeddruk, rug-en nekklachten en andere kwalen. Yoga en mindfulness kunnen ook helpen bij het verwerken van emotionele pijn.
  • Verbeterde ademhaling: Yoga leert mensen bewust te zijn van de ademhaling en dat kan helpen om te ontspannen.
  • Lenigheid: Yoga kan de lenigheid en beweeglijkheid van het lichaam bevorderen. Door de yoga houdingen en een bewuste ademhaling zullen de ligamenten, pezen en spieren verlengen. Ook zal het de lichaamshouding bevorderen.
  • Versterkte kracht: In de verschillende yoga houdingen wordt elke spier in het lichaam gebruikt. Hierdoor neemt de lichamelijke kracht toe van top tot teen.
  • Gewichtsverlies: Yoga kan van invloed zijn op het lichaamsgewicht. Dankzij calorieverbranding en stressvermindering, spoort yoga ook aan tot gezonder eten. Daarbij leidt het tot een gevoel van lichamelijk welzijn en zelfvertrouwen.
  • Verbeterde bloedcirculatie: Yoga verbetert de werking van de bloedsomloop. Als gevolg van de verschillende houdingen kan zuurstofrijk bloed de cellen van het lichaam beter bereiken.
  • Cardiovasculaire training: Zelfs lichte yoga oefeningen hebben cardiovasculaire voordelen. Ze verlagen het hartritme, verhogen het uithoudingsvermogen en verbeteren de zuurstofopname.
  • Focus op het heden: Yoga helpt ons te concentreren in het huidige moment. Hierdoor kan een goede balans tussen het lichaam en de mind kan zich ontwikkelen. Door meer bewust aanwezig te zijn kan ook de concentratie verbeteren.
  • Innerlijke rust: Dankzij de meditatieve aspecten van yoga kun je steeds meer innerlijke rust ervaren.

NSIB

Recensies
Ronnie Singh: “I did a few sessions with Josien. They were absolutely invigorating. Not only is Josien a great yoga teacher, but also a great motivator. I will certainly recommend her if you are looking to learn or just to do yoga. I wish her all the best”.
Michiel Reijven: "Ik volg nu sinds enkele jaren yogales bij Livingroom Yoga en voel me er erg goed bij. Dankzij het  enthousiasme van Josien en de goede begeleiding voel me na elke les zo voldaan. De drukte van de dag ligt  achter mij en vol positieve energie kan ik het ritme van de dag weer aan. Dankje Josien!" 
Judith de Lange: "Ruim een half jaar volg ik nu yogalessen bij Josien. Yoga zie ik als een moment voor mezelf waarbij ik even alles los kan laten. Ik zit vaak zo in mijn hoofd (druk, denken, plannen) dat ik het erg prettig vind om dat bij de yogales helemaal los te kunnen laten. Josien straalt rust uit, heeft een relaxte houding en een prettige stem om naar te luisteren. De ademhalingsoefeningen van het begin van de les of de bodyscan aan het eind pas ik ook zelf nog wel eens toe, bijv. als ik in bed lig te malen en ...
Marieke Kokxhoorn: “De afgelopen jaren heb ik bij verschillende yogascholen les gehad, en het was een verademing om bij Josien in haar huiskamer te belanden. In tegenstelling tot eerdere ervaringen weet Josien al het ‘westerse streven’ uit de les te halen. Ze stelt zich zacht op en heeft geeft uitgebreid aandacht aan ieder individu. Ze geeft haar lessen op een inspirerende, maar ook nuchtere en gedegen manier. Josien weet een fijne, rustige sfeer te creëren. Het is duidelijk dat haar uitgebreide opleiding niet voor niets is geweest! Ik vind het elke week weer een cadeautje om bij haar een les ...
Inge: “Vor ein paar Mon. habe ich mich entschlossen Yoga zu machen, ich hatte so viel davon gehört. Da ich ein paar Probleme mit meinem Körper habe (wer nicht), Rücken, Hüfte, Knie. Aber es ist nicht nur für Probleme, sondern auch ganz einfach fur den allgemeine Zustand nötig, also gut für alles, Körper, und Seele. Es ist spannend, entspannend, berugend und gesellig! Und fantastisch gemacht”
Lola: “Josien nos ha dado una primera clase para introducirnos en el yoga y la meditación. Con sencillas explicaciones y siguiendo sus demostraciones, hemos conseguido descansar la mente y hacer suaves ejercicios (aunque al día siguiente tuve agujetas!). Al final me he sentido mejor tanto física como mentalmente”.