De yogastijl die bij jou past

Door het grote aanbod van yoga kan het best lastig zijn om een keuze te maken met een bepaalde yogastijl te beginnen. Je hebt vast al vaker gehoord van Hatha yoga, Iyengar yoga, Ashtanga yoga, Hot yoga, Vinyasa yoga; maar wat is het verschil hiertussen? En hoe vind je de yogastijl die bij jou past?

Wat is belangrijk

Hoewel yoga in essentie veel meer is dan alleen het beoefenen van yogahoudingen, ook wel “asana’s” genoemd in het Sanskriet, is dit toch waar men naar refereert als ze je vragen welke yogastijl je beoefent. Als je net begint met yoga, neem dan de tijd om in de lessen te groeien. Geef jezelf de tijd, ruimte en plezier om het te ervaren. Op deze manier merk je of deze yogastijl bij je past en niet te vergeten of je een klik hebt met de yoga docent(e). Misschien wel net zo belangrijk. De stem van een docent(e), gebruikt hij of zij props (hulpmiddelen zodat iedereen de houding kan doen ongeacht je ervaring, lichaamsvorm en eventuele blessures) en worden er aanpassingen gegeven tijdens de les? Hieronder zullen een aantal verschillende yogastijlen besproken worden, zodat je een idee hebt wat je kunt verwachten bij de yogales die je gaat doen. Weet dat jouw yogadocent(e) ook een mix van verschillende stijlen kan toepassen, allemaal afhankelijk van de opleidingen en interesses van hem of haar. Zo kun je Hatha yoga volgen bij livingroomyoga.nl, echter wordt er veel met props en aanpassingen uit Iyengar yoga gewerkt, zodat ongeacht je ervaring, lenigheid of blessures, jij kunt meedoen.

Iedere stijl heeft zijn eigen verhaal

Het bijzondere is dat alle verschillende yogastijlen eigenlijk Hatha yoga zijn. Hatha yoga wordt al eeuwen lang beoefend in India en de laatste 40 jaar heeft het een enorme vlucht genomen naar Europa en Amerika. Gedurende die tijd zijn er verschillende stijlen ontstaan om een bepaalde identiteit aan te meten en uit te stralen. Zo werkte B.K.S. Iyengar uit Pune, India met props en wordt er veel aandacht besteed aan details, het gewaar zijn van het lichaam in de houdingen en dit wordt Iyengar yoga genoemd. Daarentegen heb je Sri K. Patthabi Jois, die bij dezelfde leraar yoga beoefende in India en hij heeft een eigen stijl ontwikkeld waarbij je met vaste series werkt en je beoefent deze series in jouw eigen ritme. De yogadocent(e) staat niet voor de klas, maar loopt rond om je met de houdingen te helpen. Dit wordt Ashtanga yoga genoemd. En zo heeft iedere stijl zijn eigen verhaal en achtergrond.

Hatha Yoga

“Hatha” is Sanskriet voor zon (“Ha”) en maan (“tha”). Je kunt het ook vertalen als de verbinding tussen zon (actie) en de maan (verinnerlijking) en het doel is je lichaam en ademhaling te leren kennen en in balans te brengen. Er wordt vooral gewerkt vanuit “Asana’s” (lichamelijke oefeningen) en “Pranayama” (ademhalingsoefeningen).

Ashtanga Yoga, Mysore style, Poweryoga en Vinyasa Flow

Kenmerkend voor Ashtanga Yoga is het dynamisch uitvoeren van een vaste serie houdingen zoals hierboven al beschreven is. Deze houdingen worden vloeiend aan elkaar verbonden door een combinatie van adem en beweging (vinyasa’s). Omdat er geen pauzes zijn tussen de houdingen, ontstaat er een soort ‘flow’. In Ashtanga Yoga wordt veel geoefend met de ujjayi ademhaling, een bepaalde ademhalingstechniek waarbij je een zacht ruisend geluid maakt in de keel op de uitademing. Ashtanga is een Sanskriet woord en betekent “acht ledematen”, zoals een Indiase sage Patanjali die al beschreef in de “Yoga sutra’s”. Asana’s (lichaamshoudingen) en Pranayama (ademhalingsoefeningen) zijn twee van de 8 ledematen.

Iyengar Yoga

B.K.S. Iyengar was net als Sri K. Pattabhi Jois (Ashtanga yoga) een student van Krishnamacharya. Het bewustzijn van het lichaam in de verschillende houdingen, concentratie en alignment zijn erg belangrijk bij Iyengar yoga. Deze yogastijl spreekt daarmee sterk het zelf herstellend vermogen van het lichaam aan. Bij Iyengar yoga wordt er onder anderen gelet op het activeren van de kracht in de voeten en benen, niet alleen in de staande houdingen, maar ook in zithoudingen of draaiingen, waardoor je je rug minder belast.
De yoga houdingen worden voor langere tijd aangehouden en er wordt gebruik gemaakt van props zoals blokken, stoelen, riemen en touwen zodat iedereen de houding kan doen en aanpassingen gegeven kunnen worden, kijkend en luisterend naar jouw lichaam. Ook voor mensen met blessures zijn er vele mogelijkheden bij Iyengar yoga, onder andere door het gebruik van props.

Poweryoga

Poweryoga is een krachtige en dynamische vorm van yoga, die is afgeleid van Ashtanga yoga. In Ashtanga yoga bestaan er vast series yogahoudingen terwijl in Power Yoga hierop wordt gevarieerd. De fysieke houdingen worden direct na elkaar uitgevoerd en ondersteund door de ademhaling.

Vinyasa Flow

Vinyasa Flow yoga is als yogastijl sterk geïnspireerd door Ashtanga en Poweryoga. Net als bij die twee dynamische vormen leidt de leraar je van de ene pose naar de volgende zonder tussendoor te stoppen om uitleg over de houdingen te geven. Bij vinyasa worden vaste series en volgorders van houdingen losgelaten en wordt er met veel creativiteit steeds weer naar nieuwe combinaties en opeenvolgingen gezocht. Zo zijn er sessies geïnspireerd op de ochtend of avond, de zon of de maan of het ritme van de muziek. Een van de meest toonaangevende docenten in deze yogastijl is Shiva Rea.

Hot Yoga en Bikram Yoga

Hot Yoga en Bikram yoga worden beoefend in een studio die verwarmd wordt tot minimaal 40 graden om het klimaat in India zoveel mogelijk na te bootsen. Tijdens deze yogalessen worden twee keer dezelfde vaste reeks van 26 yogahoudingen dynamisch uitgevoerd. Het is een erg intensieve en dynamische stijl van yoga. De warmte in de zaal in combinatie met de intensiteit van de oefeningen maakt deze vorm behoorlijk uitdagend en zal daardoor ook niet geschikt zijn voor iedereen. Mensen met een hoge bloeddruk of hartproblemen kunnen deze yogavorm beter niet proberen bijvoorbeeld.

De grondlegger van Bikram yoga is Bikram Chaudhuri die deze yogstijl heeft gepatenteerd. Als een les niet volledig voldoet aan de certificering en richtlijnen van Bikram mag het ook geen Bikram genoemd worden. Hot Yoga is een verzamelnaam voor alle andere intensieve en dynamische yogalessen gegeven in een tot minstens 35 graden verwarmde ruimte.

Yin Yoga en Restorative Yoga

Yin yoga is een relatief nieuwe yogastijl. Het is ontwikkeld als tegenhanger voor actieve “yang” yogavormen zoals ashtanga, vinyasa en poweryoga.
Houdingen worden 5 tot 10 minuten aangehouden en je probeert volledig te ontspannen en los te laten waardoor er gewerkt wordt op je gewrichten en het bindweefstel. De stijl is deels gebaseerd op het traditionele Chinese meridianensysteem en accupunctuurpunten. Het doel is de energiebanen in deze weefsels te stimuleren, de bloedsdoorstroom te bevorderen en meer flexibiliteit te creëren. Yin yoga is erg rustig en meditatief. Belangrijke grondleggers van Yin Yoga zijn Paul Grilley en Sarah Powers.

Verwant aan Yin Yoga is Restorative Yoga. Relatief eenvoudige yogahoudingen worden vaak wel 20 minuten lang aangehouden en er wordt veel gebruik gemaakt van yogaprops zoals kussens, bolsters en riemen.

Jivamukti Yoga

Jivamukti Yoga is een relatief jonge yogastijl ontwikkeld door Sharon Gannon en David Life in New York in 1984. Hun stijl is gebaseerd op dynamische yogastijlen zoals Ashtanga yoga en kenmerkt zich door intensiteit (zowel lichamelijk als spiritueel). Jivamukti yoga betekent zoiets als “bevrijding tijdens het leven” en berust op 5 pijlers: Indiase geschriften, bhakti (spirituele toewijding), muziek, meditatie en Ahimsa (geweldloosheid).

Yoga Nidra

Yoga Nidra is een traditionele yogavorm waarbij je in een zeer diepe staat van ontspanning bent met behoud van het volledige bewustzijn. De beoefening van yoga Nidra gebeurt liggend door middel van een geleide bodyscan met aansluitend geleide visualisaties.

Kundalini Yoga

Kundalini Yoga is een yogastijl ontworpen om energie op te wekken in de wervelkolom. Het omvat meditatie, ademhalingstechnieken, zingen, en yogahoudingen. De oefeningen zijn overwegend repetitief en daardoor meditatief.

Aerial Yoga

In Aerial yoga werk je in een doek dat je lichaam ondersteunt. Je hangt regelmatig in de lucht wat het leuk uitdagend maakt. Er is een dynamische, speelse maar ook een hele ontspannen vorm.

Meditatie

Zoals hierboven besproken betekent Ashtanga, de 8 ledematen. Tot nu toe hebben we er twee besproken: yogahoudingen en ademhalingsoefeningen. Meditatie is een van de andere ledematen. Er zijn heel veel verschillende soorten meditatie. Een yogales kan een stukje meditatie bevatten; aan het begin of einde van de les of als je langer in een bepaalde houding blijft. Meditatie kan op heel veel verschillende manieren gedaan worden. Een van de meest voorkomende vormen van meditatie is dat je met je aandacht bij de ademhaling bent. Andere vormen van meditatie zijn: kaarsmeditatie, mantra meditatie, mediteren met muziek en nog vele andere vormen.

Hopelijk geeft dit artikel je een beter inzicht in de verschillende yogastijlen. Begin gewoon en dan merk je vanzelf of dit bij je past. Zoals eerder uitgelegd, niet alleen de yogastijl is van belang, maar ook de yogadocent(e), het gebruik van props, het geven van aanpassingen, individuele aandacht, het niveau van een les en vele andere aspecten. Livingroomyoga.nl is op Hatha yoga gebaseerd met inspiratie uit Iyengar, Ashtanga en Mindfulness, er is veel individuele aandacht en een kopje thee aan het einde van de les. Probeer een les en ervaar het zelf!

Recensies

Safirah van der Meer: "Afgelopen 3 jaar met heel veel plezier yoga beoefend bij Josien! Met haar kennis, passie en geduld kan zij iedereen yoga op een prettige manier laten ervaren."

Ronnie Singh: “I did a few sessions with Josien. They were absolutely invigorating. Not only is Josien a great yoga teacher, but also a great motivator. I will certainly recommend her if you are looking to learn or just to do yoga. I wish her all the best”.
Michiel Reijven: "Ik volg nu sinds enkele jaren yogales bij Livingroom Yoga en voel me er erg goed bij. Dankzij het  enthousiasme van Josien en de goede begeleiding voel me na elke les zo voldaan. De drukte van de dag ligt  achter mij en vol positieve energie kan ik het ritme van de dag weer aan. Dankje Josien!" 
Judith de Lange: "Ruim een half jaar volg ik nu yogalessen bij Josien. Yoga zie ik als een moment voor mezelf waarbij ik even alles los kan laten. Ik zit vaak zo in mijn hoofd (druk, denken, plannen) dat ik het erg prettig vind om dat bij de yogales helemaal los te kunnen laten. Josien straalt rust uit, heeft een relaxte houding en een prettige stem om naar te luisteren. De ademhalingsoefeningen van het begin van de les of de bodyscan aan het eind pas ik ook zelf nog wel eens toe, bijv. als ik in bed lig te malen en ...

Marieke: “De afgelopen jaren heb ik bij verschillende yogascholen les gehad, en het was een verademing om bij Josien in haar huiskamer te belanden. In tegenstelling tot eerdere ervaringen weet Josien al het ‘westerse streven’ uit de les te halen. Ze stelt zich zacht op en heeft geeft uitgebreid aandacht aan ieder individu. Ze geeft haar lessen op een inspirerende, maar ook nuchtere en gedegen manier. Josien weet een fijne, rustige sfeer te creëren. Het is duidelijk dat haar uitgebreide opleiding niet voor niets is geweest! Ik vind het elke week weer een cadeautje om bij haar een les te ...

Inge: “Vor ein paar Mon. habe ich mich entschlossen Yoga zu machen, ich hatte so viel davon gehört. Da ich ein paar Probleme mit meinem Körper habe (wer nicht), Rücken, Hüfte, Knie. Aber es ist nicht nur für Probleme, sondern auch ganz einfach fur den allgemeine Zustand nötig, also gut für alles, Körper, und Seele. Es ist spannend, entspannend, berugend und gesellig! Und fantastisch gemacht”
Lola: “Josien nos ha dado una primera clase para introducirnos en el yoga y la meditación. Con sencillas explicaciones y siguiendo sus demostraciones, hemos conseguido descansar la mente y hacer suaves ejercicios (aunque al día siguiente tuve agujetas!). Al final me he sentido mejor tanto física como mentalmente”.