Achtergrond Mindfulness

Het begin van Mindfulness

Mindfulness is al eeuwen oud en stamt uit de tijd van de Boeddha meer dan 2500 jaar geleden. Mindfulness is een van de pijlers die samen met concentratie leiden tot inzicht. Dit wordt tegenwoordig beoefend in onder andere Vipassana Meditatie, ook wel inzichtsmeditatie genoemd.

Mindfulness werd bekend in het Westen door onder andere de Vietnamese monnik Thich Nhat Hanh. Hij vestigde zich in Frankrijk, zijn gemeenschap heet “Plum Village” en hij schreef vele boeken over mindfulness.

MBSR trainer Jon Kabat-Zinn

Jon Kabat-Zinn

Jon Kabat-Zinn, een Amerikaanse moleculair bioloog die Vipassana meditatie en Mindfulness beoefende oa met Thich Nhat Hanh, haalde het begrip Mindfulness uit de Boeddhistische context. Hij ontwikkelde een training genaamd Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) in de jaren ’70. Deze training was in eerste instantie ontwikkeld voor uitbehandelde patienten met chronische pijn en/of stressklachten. Deze mensen leerden om te gaan met klachten door gericht aandacht te geven in het hier en nu zonder oordeel. Met zijn training kreeg Mindfulness een plek in de reguliere geneeskunde en werd verder ontwikkeld en uitgedragen vanuit de Universiteit van Massachusetts. Jon Kabat Zinn schreef onder andere het “Handboek Meditatief ontspannen” en “Waar je ook gaat, daar ben je”, aanraders voor wie zich door middel van literatuur meer wil verdiepen in Mindfulness.

De ontwikkeling van Mindfulness

Mindfulness is sinds de jaren ‘70 enorm gegroeid in Europa en de Verenigde Staten. De MBSR training werd in de loop der jaren steeds meer toegepast bij verschillende groepen mensen van lichte stressklachten tot zware problematiek. Zo ontwikkelenden vooraanstaanden Professoren in de Psychologie Teasdale, Segal en Williams een variant op de MBSR training, genaamd Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) toegepast op terugvalpreventie bij depressie. Deelnemers leren in het bijzonder om negatieve gedachten en gevoelens, die de depressie kunnen aanwakkeren, te zien als voorbijgaande gebeurtenissen in de mind. In 2000, publiceerden Teasale, Segal en Williams het boek “Aandachtgerichte Cognitieve Therapie” met daarin een beschrijving van het wetenschappelijk onderzoek van de effecten van de preventieve werking van mindfulness op terugval in een depressie.

Aansluiting met de westerse maatschappij

De 8 weekse MBSR training zoals deze is neergezet door Jon Kabat-Zinn richt zich op Westerse thema’s zoals:

  • Hoe kunnen we minder stress ervaren?
  • Hoe kunnen we leren loslaten en minder piekeren?
  • Hoe kunnen we beslissingen en keuzes maken die ons ondersteunen?
  • Hoe kunnen we omgaan met de verwachtingen in de maatschappij en mensen om ons heen?

Door jouw aandacht te trainen en het huidige moment leren waar te nemen zul je met deze thema’s aan de slag gaan. Het is een zeer praktische, down to earth training, die aansluit op de drukke en veeleisende maatschappij waar we in leven. Je leert stressbestendiger te zijn, meer in contact te zijn met jouw behoeftes en gevoelens en het ontwikkelen van een vriendelijkere houdingen te opzichte van jezelf en anderen.

Wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van Mindfulnessgrafiek toename wetenschappelijk onderzoek mindfulness

Er wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van Mindfulness. Het aantal wetenschappelijke onderzoeken neemt de laatste jaren mede onder invloed van de neuowetenschap exponentieel toe zoals de grafiek laat zien. Hieronder wordt naar een aantal bekende onderzoeken naar de effecten van de 8 weekse MBSR training gerefereerd:

  • Reductie van stress met 40%

Onderzoekers van de Ohio State University Wexner Medical Center deden wetenschappelijk onderzoek onder medewerkers van de Intensive Care. Onderzoek toonde aan dat na 8 Mindfulness sessies de stress onder medewerkers met 40% gedaald was. Hier vind je meer informatie over dit onderzoek.

  • Afname in Angst en paniek

Miller, Fletcher en Kabat-Zinn (1995) voerden een onderzoek uit om de effectiviteit van Mindfulness te onderzoeken bij mensen met angstklachten. Na een het volgen van een 8-weekse Mindfulness training lieten de deelnemers een afname zien in angst en paniek. De resultaten waren na drie jaar nog steeds behouden. Hier vind je meer informatie over dit onderzoek.

  • Minder piekeren

Professor Mark Cropley van de University of Surrey laat zien dat er een afname is piekeren en zorgen maken door het beoefenen van Mindfulness. Hier vind je meer informatie over dit onderzoek.

Recensies

Safirah van der Meer: "Afgelopen 3 jaar met heel veel plezier yoga beoefend bij Josien! Met haar kennis, passie en geduld kan zij iedereen yoga op een prettige manier laten ervaren."

Ronnie Singh: “I did a few sessions with Josien. They were absolutely invigorating. Not only is Josien a great yoga teacher, but also a great motivator. I will certainly recommend her if you are looking to learn or just to do yoga. I wish her all the best”.
Michiel Reijven: "Ik volg nu sinds enkele jaren yogales bij Livingroom Yoga en voel me er erg goed bij. Dankzij het  enthousiasme van Josien en de goede begeleiding voel me na elke les zo voldaan. De drukte van de dag ligt  achter mij en vol positieve energie kan ik het ritme van de dag weer aan. Dankje Josien!" 
Judith de Lange: "Ruim een half jaar volg ik nu yogalessen bij Josien. Yoga zie ik als een moment voor mezelf waarbij ik even alles los kan laten. Ik zit vaak zo in mijn hoofd (druk, denken, plannen) dat ik het erg prettig vind om dat bij de yogales helemaal los te kunnen laten. Josien straalt rust uit, heeft een relaxte houding en een prettige stem om naar te luisteren. De ademhalingsoefeningen van het begin van de les of de bodyscan aan het eind pas ik ook zelf nog wel eens toe, bijv. als ik in bed lig te malen en ...

Marieke: “De afgelopen jaren heb ik bij verschillende yogascholen les gehad, en het was een verademing om bij Josien in haar huiskamer te belanden. In tegenstelling tot eerdere ervaringen weet Josien al het ‘westerse streven’ uit de les te halen. Ze stelt zich zacht op en heeft geeft uitgebreid aandacht aan ieder individu. Ze geeft haar lessen op een inspirerende, maar ook nuchtere en gedegen manier. Josien weet een fijne, rustige sfeer te creëren. Het is duidelijk dat haar uitgebreide opleiding niet voor niets is geweest! Ik vind het elke week weer een cadeautje om bij haar een les te ...

Inge: “Vor ein paar Mon. habe ich mich entschlossen Yoga zu machen, ich hatte so viel davon gehört. Da ich ein paar Probleme mit meinem Körper habe (wer nicht), Rücken, Hüfte, Knie. Aber es ist nicht nur für Probleme, sondern auch ganz einfach fur den allgemeine Zustand nötig, also gut für alles, Körper, und Seele. Es ist spannend, entspannend, berugend und gesellig! Und fantastisch gemacht”
Lola: “Josien nos ha dado una primera clase para introducirnos en el yoga y la meditación. Con sencillas explicaciones y siguiendo sus demostraciones, hemos conseguido descansar la mente y hacer suaves ejercicios (aunque al día siguiente tuve agujetas!). Al final me he sentido mejor tanto física como mentalmente”.