Vragen & Antwoorden

Vragen & Antwoorden over Yoga

Op deze pagina vind je een overzicht van veel gestelde vragen omtrent de yogalessen bij Livingroom Yoga. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan gerust even contact op via de mail of telefonisch.

Kan iedereen meedoen met de lessen?

Yoga is geschikt voor iedereen, van elke leeftijd en conditie. Juist bij yoga leer je om naar binnen te gaan en te voelen wat voor jou goed is. Je leert op je eigen niveau te oefenen en dit te waarderen. Daarom is yoga bij uitstek geschikt om lichamelijk en geestelijk fit te blijven of te worden.

Het is belangrijk om aan te geven als je bepaalde blessures hebt waar rekening mee kan worden gehouden.

Moet ik me van te voren aanmelden?

Als je mee wilt doen, stuur dan een mailtje naar jsuntjens@gmail.com of bel naar 06-13112510.

Welke kleding moet ik aan?

Gemakkelijk zittende (sport)kleding waar je goed in kan bewegen is het meest geschikt voor yoga. De oefeningen worden gedaan op blote voeten of met sokken aan. Beoefen yoga zonder sieraden en horloges. Tijdens de ontspanning kun je wat afkoelen. Neem daarom eventueel een vest, trui of sweater mee om aan te doen aan het einde van de les. Als je veel zweet, neem dan een handdoek mee.

Hoe lang van te voren moet ik aanwezig zijn?

Je bent 15 min voor de les welkom in de yoga studio. Zorg echter ervoor dat je minimaal 5 min voor dat de les begint aanwezig bent. De lessen beginnen op tijd en als je te laat komt stoor je onnodig de andere studenten.

Yoga en eten

Om volledig te kunnen genieten van de yoga-beoefening is het het beste om twee uur voor de les niet, of enkel licht eten. Als je erg veel trek hebt kun je iets lichts eten, zoals fruit.

Stilte

Stilte bevordert innerlijke rust. Schakel alsjeblieft altijd je telefoon uit als je bij Livingroom Yoga bent en wees zachtjes voor en na de yoga les. Zeker als je iets later bent en de les al begonnen is. Ga in dat geval eerst even op een mat liggen om je lichaam en geest tot rust te laten komen.

Blessures

Laat het je leraar/lerares weten als je last hebt van blessures, pijn of als je een voor yoga relevante operatie hebt gehad. Dat kan van alles zijn; een knieblessure, rugpijn, hoge bloeddruk of andere klachten.

Menstruatie

Respecteer de cyclus van je lichaam. Doe het wat rustiger aan tijdens je menstruatie.

Zwangerschap

Vertel het je yoga leraar / lerares als je zwanger bent.

Moet ik iets meenemen?

Alle benodigde lesmaterialen worden in de les ter beschikking gesteld. Yogamatjes, meditatiekussens zijn aanwezig. Als je het fijner vindt om je eigen matje mee te nemen is dat prima.

Is het gewenst als ik thuis oefen?

Je bent zelf vrij erin te bepalen hoe vaak je yoga beoefent. Sommigen willen graag elke dag yoga doen, anderen één keer per week. Maar omdat yoga leuk is om te doen, herhalen veel mensen de yoga oefeningen graag thuis. Als je regelmatig oefent zul je merken dat de oefeningen makkelijker gaan en je energieker en meer ontspannen door het leven gaat.

Waar is Livingroom Yoga?

Livingroom Yoga wordt gegeven bij de fysiotherapie Amsterdam West. De locatie is in de buurt van het World Fashion Centre in Amsterdam. Voor meer informatie vind je onder de tab “locatie”. Kijk op google maps voor de precieze ligging en raadpleeg 9292 voor advies.

Wat kosten de lessen?

Een les kost €10,-. Je kunt na de les betalen of een strippenkaart van 5 lessen nemen.

Wanneer worden de lessen gegeven?

Elke maandag om 18.30 en 20.00 uur.

Luister naar jezelf

Onthoud dat het jouw yogales is en jouw lichaam. Heb geduld en wees bewust van je eigen kunnen. Laveer tussen je ambitie en je enthousiasme. Wees niet te hard voor jezelf en probeer jezelf niet in allerlei bochten te wringen. Luister naar je lichaam en ken je grenzen. Respecteer jezelf en blijf geconcentreerd op de essentie van je yoga beoefening – ademen en bewustzijn.

Energie

Als je je na je yogales misselijk voelt, hoofdpijn hebt of andere klachten ervaart, kan dat aan verschillende dingen liggen. Sommige houdingen of asana’s stimuleren processen en systemen in het lichaam. Bijvoorbeeld het afvoeren van afvalstoffen uit lichaam. Als die giftige stoffen door het lichaam circuleren kun je lichamelijke effecten ervaren. Andere oorzaken kunnen geestelijk zijn.

Praat erover met je leraar / lerares voor advies en begeleiding. Het is niet vreemd om emotioneel te worden tijdens of na je yoga beoefening. Blijdschap, verdriet, boosheid, gelukzaligheid.

Observeer je emoties, laat ze passeren en… blijf ademen!

Recensies

Safirah van der Meer: "Afgelopen 3 jaar met heel veel plezier yoga beoefend bij Josien! Met haar kennis, passie en geduld kan zij iedereen yoga op een prettige manier laten ervaren."

Ronnie Singh: “I did a few sessions with Josien. They were absolutely invigorating. Not only is Josien a great yoga teacher, but also a great motivator. I will certainly recommend her if you are looking to learn or just to do yoga. I wish her all the best”.
Michiel Reijven: "Ik volg nu sinds enkele jaren yogales bij Livingroom Yoga en voel me er erg goed bij. Dankzij het  enthousiasme van Josien en de goede begeleiding voel me na elke les zo voldaan. De drukte van de dag ligt  achter mij en vol positieve energie kan ik het ritme van de dag weer aan. Dankje Josien!" 
Judith de Lange: "Ruim een half jaar volg ik nu yogalessen bij Josien. Yoga zie ik als een moment voor mezelf waarbij ik even alles los kan laten. Ik zit vaak zo in mijn hoofd (druk, denken, plannen) dat ik het erg prettig vind om dat bij de yogales helemaal los te kunnen laten. Josien straalt rust uit, heeft een relaxte houding en een prettige stem om naar te luisteren. De ademhalingsoefeningen van het begin van de les of de bodyscan aan het eind pas ik ook zelf nog wel eens toe, bijv. als ik in bed lig te malen en ...
Marieke Kokxhoorn: “De afgelopen jaren heb ik bij verschillende yogascholen les gehad, en het was een verademing om bij Josien in haar huiskamer te belanden. In tegenstelling tot eerdere ervaringen weet Josien al het ‘westerse streven’ uit de les te halen. Ze stelt zich zacht op en heeft geeft uitgebreid aandacht aan ieder individu. Ze geeft haar lessen op een inspirerende, maar ook nuchtere en gedegen manier. Josien weet een fijne, rustige sfeer te creëren. Het is duidelijk dat haar uitgebreide opleiding niet voor niets is geweest! Ik vind het elke week weer een cadeautje om bij haar een les ...
Inge: “Vor ein paar Mon. habe ich mich entschlossen Yoga zu machen, ich hatte so viel davon gehört. Da ich ein paar Probleme mit meinem Körper habe (wer nicht), Rücken, Hüfte, Knie. Aber es ist nicht nur für Probleme, sondern auch ganz einfach fur den allgemeine Zustand nötig, also gut für alles, Körper, und Seele. Es ist spannend, entspannend, berugend und gesellig! Und fantastisch gemacht”
Lola: “Josien nos ha dado una primera clase para introducirnos en el yoga y la meditación. Con sencillas explicaciones y siguiendo sus demostraciones, hemos conseguido descansar la mente y hacer suaves ejercicios (aunque al día siguiente tuve agujetas!). Al final me he sentido mejor tanto física como mentalmente”.